Julens motiv målat i glas

Julen står för dörren och i radion berättas att drygt 80 procent av de tillfrågade i en undersökning vet varför vi firar julen. Till minne av Jesu födelse.

Korfönster Norra Solberga nya kyrka

Korfönster i Norra Solberga nya kyrka. De är ritade av Reinhold Callmander och tillverkade vid hans konstglasmästeri i Göteborg.

Bilder på Kristi födelse och Maria med barnet var vanliga kyrkliga motiv under medeltiden och renässansen, men också under de mera tillbakablickande stilperioderna. Ett motiv som också är relativt vanligt i det kyrkliga glasmåleriet. Länsmuseet gjorde för ett antal år sedan en inventering av kyrkligt glasmåleri i Växjö stift inom Jönköpings län. Vår dåvarande kollega Jonas Haas inventerade, fotograferade och beskrev glasmålningarna, tekniker, verkstäder och konstnärer.

I Tofteryds kyrka är ett av de två dekorerade korfönstren tillägnade Jesu födelse. Glasmålningarna är komponerade av Gunnar Torhamn och levererade av NP Ringström AB i Stockholm 1936. Ringströms grundades 1886 och drivs idag av fjärde generationen Ringström fortfarande på samma adress nedanför Mosebacke.

Korsfönster i Tofteryds kyrka

Korsfönster i Tofteryds kyrka

Nässjö nya kyrka.

I Nässjö nya kyrka är ett av de tre fönstren tillägnat samma motiv men i en modern tappning. Fönstren är gjorda av hugget arkitekturglas ingjutet i ett armerat cementbruk. Konstnären Elis Lundqvist anses var den som införde tekniken till Sverige från Frankrike. Han samarbetade med Lindshammars glasbruk, som levererade glaset till många av hans konstverk.

I Gränna kyrka finns en liten modern men stilmässigt tillbakablickande glasmålning. Den är utförd av konstnären Astrid Theselius i samband med en stor restaurering av kyrkan 1988. Måningen är infogad i en romansk fönsterram från den medeltida kyrkan.

utsnitt Voxtorp ka

Glasmålningarna i Voxtorps kyrka är komponerade av Albert Eldh och levererade av Stockholms Glasmåleri 1930.

ödestugu

I andra fall är födelsemotivet en detalj i en större glasmålning, så som i Voxtorp och i Ann Wolffs fina korfönster i Ödestugu kyrka.

I flera fall är glasmålningarna donationer till kyrkorna, i Ödestugu är det Crafoordska stiftelsen som har donerat och i Tofteryd är målningen bekostad av Oscar Ljungbergh som var grosshandlare i Jönköping och ägde en gård i Tofteryds socken. Även glasmålningarna i Voxtorp tillkom genom en donation, av godsägaren F G Blomstrand på Edhs gård. I vissa fall framgår detta faktum med tydlighet, men att ge gåvor tillhör ju också ett av julens stora teman.

God Jul säger vi byggnadsvårdare med detta, tackar för att ni läser vår blogg och önskar alla ett Gott Nytt År!

Bilden i sidhuvudet finns i Norra Solberga kyrka, men omfattades inte av inventeringen då kyrkan ingår i Linköpings stift. Samtliga fotografier är tagna av Jonas Haas.

4 tankar på “Julens motiv målat i glas

  1. Mycket intressant, inspirerande och välskrivet blogginlägg, jag riktar stort tack till dig Britt-Marie. Hälsningar arkitekt sar msa Åke Jansson. Jag har bl a jobbat, varje år, med vår Visbys världsarv sedan 1980. Inser hur mycket kunnande som måste fyllas på hela tiden, för att bl a förstå det kulturhistoriska arvet i kombination med nuet. Dv s hur adderar vi nytt till det gamla, att det nya och det befintliga blir bra. En ständigt aktuell och svår utmaning.

  2. Tack för de berömmande orden. Jag är för min del riktar tacket vidare till Jonas Haas som har tagit de fina bilderna och gjort grundforskningen.
    Ja frågan om addera nytt till det gamla är en utmaning. För att det ska bli bra måste tilläggen hålla hög verkshöjd – då kan det bli tillskott, så som Ann Wolffs glasmålning är i den lilla medeltidskyrkan.

  3. Tack för ett verkligt fint och intressant inlägg med verkligt fina fotografier!
    Ann Wolffs korfönster i Ödestugu kyrka visste jag inte om sen förut, varken konstnären eller fönstret, och nu vill jag ju bara se fönstret i verkligheten. Det var nog bland det finaste jag har sett när det gäller svenskt glasmåleri. Tack Jonas Haas för att du lyckades så fint med att förmedla detta, det är inte det lättaste att fotografera glasmålningar.

  4. Ja, glasmålningen i Ödestugu är verkligen fin och en stor eloge till Jonas Haas för hans fina bilder! Konstnären Ann Wolff har god kännedom om materialet och kan dess egenskaper då hon huvudsakligen alltid har arbetat med glas. Hon är utbildad i Tyskland och har arbetat som glasformgivare på Pukeberg och vid Kosta glasbruk, och därefter med studioglas. Hon har varit gift med glaskonstnären Göran Wärff, och de produkter som hon gjorde för Pukeberg och Kosta gjorde hon under sitt dåvarande namn Ann Wärff, efter skilsmässan tog hon sitt mors flicknamn, Wolff. Hon har alltid arbetar framförallt i glas, men gjorde också en fint konstverk i aluminium för Byarums bruk för några år sedan.
    Anledningen till att det blev ett glaskonstverk i Ödestugu kyrka är i hög grad knutet till Crafoordska stiftelsen. Holger Crafoord som grundade stiftelsen hade anknytning till Ödestugu socken, då hans mor var född där, och hans dotter Birgitta var en mycket hängiven glassamlare.

Lämna en kommentar